Skip to main content
home-page
Deel op facebook
home-page
Deel op facebook

Hoe kunnen we veilig van, naar en rond het nieuwe centrum bewegen?

We willen een autoluw centrum dat bereikbaar en toegankelijk is voor alle bewoners en inwoners. We hebben aandacht voor voetgangers en fietsers. De huidige werken voor de verkeersveilige schoolomgeving spelen daar al op in want er komen diverse fietsstraten. Het projectgebied moet te voet of per fiets doorwaadbaar zijn tussen de Breeërsteenweg en de Kloosterstraat of schoolomgeving. Heb jij hier een idee voor?

13
2

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Zichtzone op de kerk
Op de bijgevoegde tekening werd ook in groene kleur een bouwvrije strook getekend met maximaal uitzicht op de kerk. Deze zone kan een evenementenplein worden, marktgebeuren, parkings, buffering water afkomstig van verharde oppervlakte, ...
Henri N.
0 0
lees meer
Fietsstraat
Maak van de nieuwe weg een fietsstraat. Dit zorgt voor een veilige omgeving voor zwakke weggebruikers en auto’s mogen er niet te snel rijden op deze manier wat zorgt voor meer veiligheid.
Nele S.
0 1
lees meer
duurzame parking school - kerk
Een nette, duurzame parking voorzien tussen school en kerk. De fonkelnieuwe parkeerterreinen bij Kattevennen in Genk kunnen als lichtend voorbeeld dienen. Ze zien er bovendien ook bijzonder verkeersveilig uit. Zie dronefoto in bijlage.
JEF T.
0 1
lees meer
Veilige oversteekplaats Grote Kerkstraat-Goortweg
De oversteekplaats voor fietser en voetgangers aan de Grote Kerkstraat-Goortweg werd in 2006 wegens plaatsgebrek bij de herinrichting slechts over één helft ontworpen. Door de asverschuiving zijn er toen enkel snelheidsvertragende maatregelen genomen voor het verkeer dat Kinrooi centrum verliet in de richting naar Bree. De snelheid zou “op de eerste plaats en zeker” verlaagd moeten worden voor het verkeer dat Kinrooi Centum nadert. Het plaatsgebrek wordt door dit project opgelost. Door de afbraak van de oude melkerij zal de afstand van de voorste bouwlijn tot de aslijn van de Breeërsteenweg minstens 14 meter bedragen. Het mag voor mij nog wat méér zijn. De voorliggende gronden kunnen ter beschikking gesteld worden aan AWV, om een volwaardig middeneiland te maken met volwaardige inrichting van de oversteekplaats . De oversteekplaats voor de fietsers en voetgangers kan beveiligd worden door inox omega-profielen en de overstekende voetganger of fietser “ziet” het verkeer naderen, heeft heel gemakkelijk oogcontact met het gemotoriseerd wegverkeer en kan alzo veilig oversteken. Tevens biedt deze zone eveneens de kans om een volwaardige bushalte aan te leggen met dito schuilhuisjes en dit in overleg en samenwerking met de vermoermaatschappij De Lijn. Op het bijgevoegde plan is een voorstel uitgewerkt, een streefplan wat verder kan aangepast worden. Verkeer vanuit Bree en van uit Kinrooi centrum richting Grote Kerkstraat blijft mogelijk en behouden.
Henri N.
0 0
lees meer
Geen doorgaand verkeer in Melkerijstraat
Moet deze weg behouden blijven voor doorgaand verkeer ?. Volgens fase 6 van het project “veilige schoolomgeving” is hierin eveneens een “knip” voorzien. Als men enkel verkeer toelaat voor fietsers en voetgangers dan zijn de parkeerproblemen voor de bewoners definitief opgelost.
Henri N.
0 0
lees meer
ontmoetingscenter "Gildezaal"
Een tiental jaren zou en moest de parochiezaal worden afgebroken. Voor veel Kinrooiernaren zowel jong als oud een gemis. Nu moeten de senioren voor een sociaal diner naar de grens met Bree in een privé lokaal. De vergrijzing neemt nog toe, een sociaal ontmoetingscentrum hoort in het Centrum met een maximale toegankelijkheidsgraad. In de 1ste infosessie kreeg ik de indruk dat deze optie reeds in de diepvries zit en dat de inwoners naar de Bunker , ook in privé bezit, worden verwezen, mits een flinke vergoeding. Dit is een unieke gelegenheid om aan de behoefte van zowel jong als oud tegemoet te komen.
jean n.
0 0
lees meer
Kwalitatieve fietsenstalling
Degelijke, veilige fietsenstalling bij het hele project voorzien. Samenwerking met hout - en lasafdelingen omliggende scholen?
JEF T.
0 0
lees meer
Elektrische laadpalen
Verschillende parkeerplaatsen bij het project van een elektrische laadpaal voorzien.
JEF T.
0 0
lees meer
Aanplanting groene zone
BIj het inrichten van de groene zone is het misschien een goed idee om ook wat hoogstamfruitbomen of notenbomen te planten. Best bomen van oude rassen. Zo blijven deze ook bewaard en een zulke bomen zijn absolute pluspunten voor de biodiversiteit. Insecten, vogels, kleine zoogdieren, amfibieën .... zullen er wel bij varen. P. Fiddelaers
Peter F.
0 0
lees meer
Groen lint tussen centrum en natuurgebied 'De Goort'
Een groene verbinding maken tussen projectgebied Oude Melkerij en 'De Goort'. Wandelaars en fietsers bereiken zo vanuit het centrum vlot én veilig het natuurgebied Kempen-Broek, en omgekeerd. Infoborden met wandelroutes plaatsen in het centrum. (vgl. Kessenich – centrum en natuurgebied Vijverbroek)
JEF T.
0 0
lees meer
Verkeersveilige omgeving - Grote Kerkstraat fietsstraat
Een verkeersveilige schoolomgeving met fietsstraten is het uitgangspunt van de werken rond de schoolomgeving. De realisatie van het nieuwe project 'Bij de oude melkerij' zal gepaard gaan met veel meer drukte/verkeer in het centrum/Grote Kerkstraat. Het sluipverkeer in de Grote Kerkstraat zal bovendien nog toenemen als de fietsers in de andere straten rond de school voorrang krijgen op het autoverkeer. Waarom van de Grote Kerkstraat ook geen fietsstraat maken?
Dirk W.
0 0
lees meer
In- en uitrit ondergrondse parking 
Als er een (ondergrondse) parking komt, is het dan niet aangewezen om de in- en uitrit ervan zo kort mogelijk bij de Breeërsteenweg in te plannen, zodat dit verkeer rechtstreeks naar de gewestweg N73 kan afgeleid worden en niet in het binnencentrum terechtkomt? In het laatste geval zal het verkeer in de Grote Kerkstraat, kruising met het Dorpsplein en vervolgens met de Neeroetersesteenweg op piekmomenten tot zeer onveilige situaties kunnen leiden.
Dirk W.
0 0
lees meer
Integratie lot 4 - eigendom Landwaarts
Vooreerst betreur ik het voornemen van “Landwaarts” om niet deel te nemen aan het huidige project. Ik heb de indruk dat de bestuurders méér handelen als een immomakelaarskantoor dan om bouwrijpe gronden bouwrijp te maken en te voorzien voor de huurdersmarkt of voor sociale doeleinden. Méér dan een decennia lang hebben ze reeds de oude parochiezaal en de aanpalende gronden aangekocht . Ze hebben méér dan een decennia lang deze gronden ongebruikt, niet ter beschikking gesteld aan de gemeenschap, noch als mogelijke parkeerplaatsen. Ondertussen swingen de prijzen van de bouwplaatsen uit de pan en teert hun bestaan op stijgende grondprijzen. Ik maak een hard statement. Het enige wat “Landwaarts” in ons centrum gedaan heeft is de oude parochiezaal afbreken, waardoor ons kerkdorp aan enige vorm van “parochiezaal” onttrokken werd . Geen fraai beeld van sociaal beheer. Het is absoluut noodzakelijk om lot 4 te integreren in het nieuwe centrumbeleid, of, wordt er weeral aan natte-vingerpolitiek gedaan . Men moet toch naar een totaaloplossing gaan. Wat hier gebeurt is alledaagse politiek en fantasieloos naar het heden kijken. Het is een must om lot 4 te betrekken in het totaal project “Bij de oude Melkerij” en niet dat we twee deeltrajecten krijgen “bij de oude melkerij deel 1” en “bij de oude melkerij deel 2”.
Henri N.
0 0
lees meer