Skip to main content
home-page
home-page

Een fijne(re) buurt en leefomgeving

71
128

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Groen ter verberging van industrieterrein Agropolis
We wonen in een prachtige gemeente met als één van de grote troeven onze grindplassen. Prachtig om langs te wandelen, te fietsen en tot rust te komen. De mooie omgeving langs de plassen is een motivatie om in Kinrooi te wonen, we mogen niet vergeten dat een mooie omgeving bijdraagt aan de levenskwaliteit. Helaas komen we dan aan bij de agropolis. Aan de ene zijde van het fietspad zien we de mooie plassen terwijl, als we naar de andere zijde kijken, we tegen smaakloze industriële loodsen aankijken. Het fijn aangelegde fietspad over de dijk schiet op deze manier zijn doel (fietsen langs de mooie maasplassen) volledig voorbij. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn met een hart voor de omgeving, die achter dit industriegebied staan op deze locatie. Concreet: * Aan de bestaande loodsen valt er weinig te veranderen, daarom is het voorstel om deze te verschuilen achter een wand van groen (struiken en bomen) die de loodsen niet meer zichtbaar maken vanop het fietspad. * Helaas zullen er in de toekomst nog wel meerdere gebouwen bijkomen op de agropolis. Het voorstel is hier om véél kritischer te zijn op het uitzicht van de gebouwen. Indien er gewerkt zou worden met natuurlijkere materialen (zoals bv. hout), zouden de gebouwen al veel beter opgaan in het landschap.
Stef D.
0 11
lees meer
Klimaatbos in Kinrooi
Het prachtige gebied aan de grindgaten nog aantrekkelijker maken door de aanleg van een klimaatbos. Ten noorden en ten noordoosten van het Bastion in Kessenich liggen op dit moment grote kale graslanden. Dit gebied wordt beheerd door de Stichting Limburgs Landschap. Verder zijn er langs de boorden van de nieuw aangelegde Witbeek, in Geistingen en Kessenich stroken grond die onbeplant zijn. Natuurpunt neemt hier het beheer waar. Voorstel: * In samenspraak met de beheerder Stichting Limburgs Landschap een zo groot mogelijk terrein geschikt maken om te beplanten met streekeigen bomen en struiken en de beplanting ook daadwerkelijk uitvoeren. * In samenspraak met Natuurpunt de mogelijkheid onderzoeken om langs de Witbeek zo veel mogelijk streekeigen bomen en struiken aan te planten. * In de betrokken gebieden wandelpaden aanleggen. * Om een zo groot mogelijke betrokkenheid met de inwoners van Kinrooi te creëren zouden dezen de mogelijkheid moeten hebben om te participeren in het project, zowel financieel en/of materieel. De inwoners van Kinrooi zouden zo veel mogelijk betrokken moeten worden bij de realisatie van de werken. Het is misschien goed dat de gemeente een coördineerde rol speelt maar dat het initiatief zo veel mogelijk vanuit de bevolking komt. Voorgaande visie heeft deze voordelen: * Inwoners zijn en blijven nauw betrokkenbij het project. * Het versterkt het gemeenschapsgevoel omdat het een co-creatie is. * Het gebied zal ook toeristisch aantrekkelijker zijn: de vroegere vlakte zal vervangen worden door een gevarieerd groen gebied. * Het Klimaatbos is een uithangbord voor duurzaamheid voor de gemeente. * De bewoners krijgen de mogelijkheid om, op een of andere manier, te participeren in het project, wat een groot draagvlak vanuit de gemeenschap garandeert. * Er zijn geen grote werken nodig waardoor het plan op korte termijn (najaar 2019) kan worden uitgevoerd. * Wij dragen ons steentje bij om de klimaatdoelstellingen te halen. * De kosten worden gedragen door de gemeenschap. Hopelijk kunnen we binnen enige tijd stellen dat wij als inwoners van Kinrooi er gezamenlijk mee zorg voor hebben gedragen dat onze kinderen en de volgende generaties in een goed leefbare omgeving mogen wonen. René Rutten (Geistingen)
René R.
0 11
lees meer
Speeltuin wijk Meytersveld
Een speeltuin op Meytersveld zodat de kinderen daar veilig kunnen spelen
Steven R.
0 10
lees meer
Goortweg doodlopend
Veiliger voor voetgangers, spelende kinderen en fietsers. Veiliger voor scholieren die ook deze straat gebruiken. Geen sluikverkeer meer van auto's die naar Bree willen en rotonde willen vermijden. Geen auto's meer die de onoverzichtelijke bocht richting Kerkhofstraat moeten nemen want fietsers komende van die richting moeten deze bocht kruisen om het zebrapad te kunnen gebruiken.
Tamara S.
0 8
lees meer
Een speeltuin in Geistingen
Het mooie weer komt er weer aan. Het zou fijn zijn dat de kinderen van Geistingen zich kunnen uitleven in een speeltuintje waar ook de kleinste kids zich kunnen uitleven. Een bankje voor de ouders en een vuilbak erbij zouden een meerwaarde zijn.
Greet R.
0 7
lees meer
Parking Truyenstraat 20
De parking op Truyenstraat 20 tweede helft asfalteren. De meisjeschiro, jongenschiro, pingpong, KLJ en voetbal zullen u dankbaar zijn.
Loppe A.
0 6
lees meer
Een omleidingsweg rond Kinrooi
Om zwaar verkeer om te leiden en weg te houden uit Kinrooi, kan er een omleidingsweg voorzien worden. Zodat men een aangenaam en leefbaar centrum krijgt waar men dan ook veilig activiteiten kan organiseren. Dit vergt een langere termijn visie en politieke durf om dit te realiseren. Het zal zeker niet goedkoop zijn. Daarom moet men vooruit durven zien en tegen de gevestigde waarden durven ingaan. Er zijn hiervan al plannen gemaakt in de jaren zeventig.
Stephan V.
0 6
lees meer
Veilige fietspaden Weertersteenweg N762 Molenbeersel-Kinrooi
Ik stel voor om het fietspad wat er nu ligt tussen Molenbeersel en Kinrooi v.v. op de Weertersteenweg, veiliger te maken voor de fietsers. Ik moet volgend schooljaar mijn kinderen over deze weg naar de middelbare school laten fietsen, maar ik houd mijn hart vast. Het fietspad ligt veel te dicht tegen de weg aan waar veel verkeer rijd. Ze rijden er hard of ook groot vrachtverkeer dat nogal makkelijk over de doorgetrokken streep komt waar dan juist het fietspad ligt. Beter zou zijn het fietspad echt los te koppelen van de grote weg. Fysieke afscheiding zoals opstaande randen of achter de bomen langs. Waar auto’s en vrachtauto’s 70 - 80 km/h rijden, moet je geen fietspad pal langs de rijstrook willen hebben. Vooral als er veel schoolgaande kinderen moeten fietsen die vaak met 2 naast elkaar fietsen. De effectieve ruimte tussen het verkeer dat 70 km/h rijd en de fietser is zeer weinig en een stuurfoutje door een van de partijen kan door het grote snelheidsverschil direct grote gevolgen hebben voor de fietsers. Ik zou daarom graag willen zien dat de gemeente er werk van gaat maken om het fietspad los en verderaf gaat plaatsen van het grote en snelle verkeer.
Esther L.
0 6
lees meer
Eenrichtingsverkeer Kloosterstraat
Zoals de plannen er nu uitzien en al beslist zijn, is de verkeersveiligheid ver te zoeken. Men heeft altijd het idee van eenrichtingsverkeer gepropageerd, maar men heeft nu inmiddels een andere visie erop nagehouden. Er wordt nu al als een halve gek gereden, maar na realisatie plannen zal het nog erger worden. Dit is een straat naar 2 scholen, waarbij verkeersveiligheid eigenlijk voor de kinderen op de eerste plaats zou moeten staan.
John V.
0 5
lees meer
Fietspad Kinrooi - Neeroeteren
Een veilig fietspad tussen Neeroeteren en Kinrooi - achter de bomen en over de beek - is goed te maken met houten planken over de beek.
Wtc T.
0 5
lees meer
Snelheidsremmers op Meierstraat
Op de Meierstraat mag men in principe maar 50km/u rijden en rond de school zelfs maar 30 km/u, maar in werkelijkheid wordt er veel sneller gereden dan toegelaten. Vooral op het relatief rechte stuk tussen het kruispunt met de Fabriekstraat en de aansluiting met de Dorpsstraat duwen sommigen de gas goed in. Een oplossing zou zijn om een verhoogde inrichting te maken aan het kruispunt van Meierstraat met Bruldijk, zodat dat lange stuk toch al onderbroken is.
Karin V.
0 4
lees meer
MAAK kinrooi KINMOOI met PL.A.NE.T: PLant A NEw Tree
PL.A.NE.T: PLant A NEw Tree Geachte Als Kinrooi zich wil profileren als een rustige gemeente, dan hoort daar ook in deze klimaatprotesttijden een degelijk en ambitieus milieu-en natuurbeleid bij maar we stellen vast dat het Kinrooise landschap er wat dat betreft niet fraaier op wordt: bomenrijen langs de beken worden gekapt en slechts voor de helft terug aangeplant, er verrijzen gigantische industriële stalgebouwen, houtkanten worden weggekapt tot ze helemaal verdwenen zijn, de verkeersdrukte (of beter verkeersTRUCKte) neemt almaar toe, op mooie dagen hangen er voortdurend lawaaierige paramotors in de lucht, de overbemesting op de akkers laat zich aflezen aan het verdwijnen van bloemen- en insectensoorten en de verontreinigingsgraad van de waterlopen ... Ondanks alle alarmerende wetenschappelijke Curieuzeneuzeberichten over lucht- en watervervuiling lijkt het hier elk jaar weer 'business as usual'. Als we naar de Kinrooise budgetbesteding in verband met natuur (slechts 2% van de budget) kijken (zie afbeelding in bijlage) kan er volgens mij nog wel een extra inspanning gedaan worden. Enkele voorstellen: * Breng consequent laanbeplanting aan in de straten (en laat die aanplant niet afhangen van de afkeuring van enkele bewoners die geen blad kunnen zien). Je zou die beplanting ook kunnen personaliseren door bomen n.a.v. geboortes, huwelijken en overlijdens te plaatsen, zodat die bomen een 'naam' krijgen. In de Sevensstraat is er in het verleden een mooi en helemaal uitgetekend gemeentevoorstel voor aanplant afgeschoten door enkele bewoners. Dit zou niet mogen... In plaats van het plan dan af te voeren, zou men toch de bewoners kunnen bevragen die wel een boom willen geplant zien en die dan ook leveren. * Plant naar Duits model fruitbomen aan langs de weg (vb. fietsroutenetwerk) en laat ze zoals bij de mooimakers beheren door vrijwilligers die helpen met de oogst en de snoei (ik stel me alvast kandidaat). * Je zou zo'n aanplant ook als toeristische 'landmark' kunnen uitspelen en er evenementen aan koppelen, zoals bvb. een poëziefietsroute in de zomer langs wegen met laanbeplanting (bvb. onder de naam POE-TREES) * Plant een klimaatbos aan. * Subsidieer houtkanten, meidoornhagen,... die trouwens zowel ecologisch als agrarisch erg nuttig zijn. Mocht er budgettair geen ruimte zijn, dan zou men kunnen overwegen om met crowdfunding een soort boom-bank te lanceren. Ik ben ervan overtuigd dat er een juist momentum is om Kinrooi ook op vlak van natuur en milieu extra uitstraling en reputatie te geven. Dit zal de gemeente niet alleen op ecologisch maar ook op toeristisch vlak enkel ten goede komen. Zo maken we Kinrooi Kin-mooi! Mvg S. Flipkens
Stefan F.
0 4
lees meer
Een speelbos
Kinderen de natuur laten ontdekken in een speelbos. Speeltuigen in het bos. Gezinnen kunnen wandelen in de bossen en de kinderen laten razen op de speeltuigen. Een bankje voor een drankje en een koekje zorgt voor een leuke middag.
Kevin C.
0 4
lees meer
Snelheidsbegrenzers of vluchtheuvels op bepaalde straten buiten de bebouwde kom
Er wordt op heel veel wegen buiten de bebouwde kom veel te hard gereden. De wegen zijn smal en er staan ook vaak nog bomen langs. De fietser, wandelaar en zelfs de autobestuurder geraakt niet tijdig aan de kant als er weer zo een snelheidsduivel aankomt. Vandaar op bepaalde wegen en zeker rekeninghoudend met de mensen die er wonen een snelheidsbegrenzer plaatsen of lichte vluchtheuvels. Ook de randen van de wegen afwerken met grasbetontegels. Fietsers geraken vaak langs de weg en hebben kans op vallen door het verschil van de hoge randen asfalt.
Anita F.
0 4
lees meer
Fiets- en voetgangersbrug over de Maas
Kinrooi is de enige Maaslandse gemeente zonder permanente verbinding over de Maas. De uitbating van het voetveer is slechts tijdelijk (enkel dagperiode en enkele maanden per jaar) en afgezien van de kleine bijdrage door de gebruikers, zeer kostelijk in onderhoud en exploitatie. De meest nabij gelegen alternatieven zijn druk en onveilig (Sangersbrug, Maaseik) of onaantrekkelijk (Wessem-Maasbracht langs drukke snelweg). Het succes van het veer tijdens de zomermaanden bevestigt de nood aan een permanente verbinding : * toeristisch : tussen de waterrecreatiecentra en toeristische aantrekkingspolen aan beide zijden van de Maas (aan NL zijde, o.m. Stevensweert, Hompesche Molen) * woon-werk : snelle verbinding naar Echt en Maasbracht (zelfs Born), waardoor vlotte toegang naar nieuwe tewerkstellingsmogelijkheden (o.m. Action in Echt) * schoolgaande jeugd : veilige schoolverbinding naar campus Mosa-RT * economie : extra troeven voor horecagelegenheden en kleinhandel in Ophoven, niet langer 'afgesloten' gelegen tijdens najaar en winter * investering : éénmalige investering tegen jaarlijkse exploitatiekost voor fiets- en voetveer.
Johan R.
0 4
lees meer
Beter openbaar vervoer
Toen ik op het middelbaar in Maaseik naar school ging, was het al moeilijk daar te geraken met de weinige bussen en lange ritten. Nu ik student ben in Antwerpen is het ook bijna onmogelijk om via openbaar vervoer tot een treinstation te geraken. Vanuit Kinrooi zijn de ritten vaak ook ontzettend lang. Ik veronderstel dat nog heel veel mensen uit de gemeente Kinrooi hier last van hebben, niet enkel de jeugd maar ook ouderen mensen die ergens willen geraken. Bijvoorbeeld ook het ziekenhuis van Maaseik. Een betere verbinding van het openbaar vervoer zou hier veel bij helpen.
Jeugdraad K.
0 3
lees meer
Inheemse bomen
Als meest noordoostelijke gemeente in Vlaanderen en aspergegemeente zou Kinrooi er nog groener uitzien door een extra inspanning te doen inzake "bomenaanplant". Overal waar het verkeer het toelaat kan men langs wegen ( vb Agropolis) kiezen voor een aanplant van streekeigen , inheemse bomen. Dit heeft buiten de landschappelijke meerwaarde ook effect op de biodiversiteit.
jaak g.
0 3
lees meer
Niet brommen aan schoolpoorten
Graag een actie om het stationair draaien van auto’s aan de schoolpoorten te ontmoedigen, nu zitten ouders/grootouders soms 15 min te wachten in hun stationair draaiende auto , slecht voor mens en milieu mijn voorstel , bordjes plaatsen bij de parkeerplaatsen met de tekst op de kindjes en het milieu zullen u dankbaar zijn Want tijdens het wachten de motor laten draaien vinden wij niet fijn !!
Mia S.
0 3
lees meer
Woongelegenheid op en rond de maasplassen en een camping
1.Als we even rondkijken bij onze noorderburen dan zien we dat het wonen op en rond de maasplassen en bijkomend recreatie ook mogelijkheden kan bieden voor onze gemeente. Betaalbare kleine en middelgrootte woningen voor de inwoners van de gemeente. Wie wil er niet vanuit zijn raam genieten van deze mooie omgeving? 2.Openstellen van een gebied rond de maasplassen om een camping aan te leggen. Goed voor: Woongelegenheid/Toerisme/Horeca/.Werkgelegenheid/Uitstraling van onze gemeente...Enz.
Silvain C.
0 3
lees meer
Bloemrijke bermen
In onze gemeente kunnen we gebruik maken van tal van mooie en unieke fietspaden. De bermen ervan zouden nog wat meer kunnen gepimpt worden door er b(l)ijvriendelijke bloemen te zaaien. In plaats van gras oogt een bloemen tapijt prachtig om langs te rijden met de fiets of de auto en insecten zullen er dankbaar gebruik van maken. Veel bermplanten zijn inheems en meerjarig. Kleurige bermen maken de gemeente nog mooier!
Erica R.
0 3
lees meer
Flora en Fauna
Er zou meer gedaan kunnen worden aan groen in ons dorp. Er is voldoende plek om bijenhotels en fruitbomen te plaatsen. Zo kan mens en dier optimaal genieten. De aankleding van ons dorp zou ook meer verzorgd kunnen worden. Straten aankleden met groen, bloemenperkjes etc. Om het straatbeeld te verbeteren zou ik ook voorstellen dat de gemeente voetgangerspaden voor de huizen zou kunnen realiseren. Dit zou het onrustige straatbeeld meer een geheel maken
Nicolle V.
0 2
lees meer
Asfaltweg Thorn-Kessenich
Een asfaltweg vanaf het strandje in Thorn tot aan de schoorbrug....over de bestaande dijk. Dit is een veel veiligere route dan door het centrum van Thorn met de smalle straatjes en kasseien en het drukke verkeer van auto's en toeristen...
Geert H.
0 2
lees meer
Veiliger kruispunt Esserstraat-Weertersteenweg.
Het zou al flink helpen als de grote bomen aan weerszijden van de weg gekapt zouden worden, zodat deze kruising veel veiliger zou zijn en je niet half op de weg hoeft te staan als je vanuit de Esserstraat komt.
Arda V.
0 2
lees meer
Vlinder/ bijentuin
Bloemen weides aanleggen ,planten en struiken die geschikt zijn voor voeding ,waar er eitjes op afgezet kunnen worden en waar de rupsen van kunnen eten.
Carlo S.
0 2
lees meer